home Forums Pelgrimservaringen Wandelervaringen Grote St. Bernhardpas

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  k.renooy 2 dagen, 14 uur geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

k.renooy
    Bijdrager

Wie heeft ervaring met het (te voet) oversteken van de grote St. Bernhardpas in april of mei ?

luc.devoght
    Bijdrager

Beste,
    vorig jaar ben ik de Grand Saint Bernard overgestoken op 1 juni. Dat ging redelijk ook al was het mistig en regenachtig, maar door de smeltende sneeuw was de weg meer een beek dan een weg. Vanaf ongeveer Lac des Toules lag er sneeuw, doch de weg was nog te volgen en begaanbaar. Maar vanaf L’Hospitalet was er mede door de mist geen onderscheid meer te zien en kon ik de weg in feite niet meer vinden, ben dan over de autoweg gaan stappen, deze was reeds geruimd maar nog niet open voor verkeer. Deze weg was prima te volgen tot boven aan het Hospice zelfs met de zeer beperkte zichtbaarheid. De hospitalera was zeer behulpzaam met voorzieningen voor het drogen van schoenen en dergelijke, prima ontvangst overigens.
    S’ anderendaags was het beter weer, helder, maar de wandelweg vanaf Plan de Jupiter was niet herkenbaar. Ik ben dan terug over de autoweg gaan stappen tot ongeveer aan refuge des pelerins, vanaf daar was het naar mijn gevoel veilig genoeg om de wandelweg te volgen. weliswaar met nogal wat sneeuw hier en daar, maar te doen.
    Het is natuurlijk erg afhankelijk van de weersomstandigheden, is er veel of weinig sneeuw gevallen tijdens de winter, maar in april en begin mei denk ik dat het zonder kennis van het terrein en zeker alleen niet echt te doen is.

groeten
    Lucas

k.renooy
    Bijdrager

Bedankt voor het delen van je ervaringen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.