Tags: 

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  woutinnepal 9 maanden, 4 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Ik wil westelijk van Milaan van Lugano naar de Via Francigena lopen. Wie heeft hier ervaring mee?

Luc Gregoir
    Bijdrager

Ik denk dat je dan best de rivier Ticino van het meer naar Pavia loopt. Deze loopt in het Parco Lombardo della Valle Del Ticino langs Vigevano. Ik heb een gelijkaardige route gelopen maar dan meer naar het oosten tussen Bergamo en Busseto langs de rivier Serio en dat viel goed mee. Als je met GPS loopt wil ik wel even uitkijken naar een gps spoor die over wandelwegen loopt langs de Ticino.

Luc Gregoir
    Bijdrager

Blijkbaar loopt de E1 op dit traject en kan je die volgen.
    Meer informatie vind je op: http://www.parks.it/parco.ticino.lombardo/iti_dettaglio.php?id_iti=697

Guus Wesselink
    Bijdrager

Gert Wich heeft daar gelopen. Hij is bezig met een routebeschrijving.
    Guus Wesselink

woutinnepal
    Bijdrager

Dag Greetje,
    Ik zag pas kort geleden je berichtje op dit forum. Op het moment dat je het plaatste was ik nog onderweg naar Rome. Niettemin hoop ik dat je aan mijn ervaringen toch nog iets hebt.
    Ik ben in september jl. van Sesto Calendre naar Pavia gelopen. De overnachting bij Sesto was op een (grote) camping. Maar omdat het al september was, was het hoogseizoen al voorbij. De camping staat aan een uitloper van het Lago Maggiore, dat echter niet echt om te zwemmen was (haventje, vies water door aangewaaide rommel in het water). Van daaruit ben ik via Somma Lombardo gegaan. Op zich een aardig Italiaans stadje, maar zover ik gezien heb, ook niet meer dan dat. Wel met de mogelijkheid om bij (supermarkten) inkopen te doen; die kom je onderweg verder weinig of niet tegen. Om in die stad te komen heb ik een deel van de E1 gelopen. Soms een goede, maar soms ook minder goede wandelweg (erosie). De route die ik heb gelopen ging ook voor een deel over aardige klimmetjes (langs Monte Gagliasco, 300m). Ook Somma Lombardo ligt wat hoger.
    Van Somma Lobardo ben ik richting de Ticino gelopen. Vooral langs het Canale Industriale (en tussen dat kanaal en de Canale Villoresi) op korte afstand van de Ticono. Hoewel de naam industrie vermoedt, is dat niet het geval. Het is vooral een voet- fietsverbinding (tussen de kanalen alleen voetverbinding). In zekere zin eentonig omdat het lange rechte kanalen zijn met een enkele flauwe bocht. Mij heeft het echter niet verveeld (dat kwam later nog wel toen ik langs nog meer kanalen liep. Voordeel is wel dat het rechte routes zijn en redelijk recht op het doel afgaan. Bij Tonarvendo is langs het kanaal een rustplek met enkele bankjes (waarvan enkele in vervallen staat, maar wel in de schaduw). Bij Nosate is een leuk eettentje, Binda Bike Bar, met eenvoudige (lunch)hapjes en twee watertappunten.
    Bij Montagnone/Turbigo ben ik afgeslagen naar de overkant van de Ticino, alwaar een camping met restaurant. Ook hier was het niet druk. In de rivier werd wel gezwommen. Het stuk tussen Sesto Calendre en de camping is ongeveer 34 km. Vrijwel de gehele route ligt in het Parco Ticino (dat niet doet denken aan een aangeharkt park, maar wel aan een groot recreatie gebied met wandel- en fietspaden).

De volgende dag ben ik langs deze zijde van de Ticino door bosachtig gebied afgewisseld met agrarisch landschap gelopen, nog steeds het Parco Ticino, tot aan de A4 en daar onder door. Aan het viaduct (of eigenlijk viaducten) bij de A4 werd volop gewerkt, maar met toestemming van de werkmannen kon ik (als wandelaar) daar wel door (soms over betonnen afsluitingen klauteren). Daarna heb ik mij weg vervolgd tot aan de SP11. Onderweg nog een kop koffie gedronken bij het afgelegen, en mede daardoor overdag gesloten, restaurant Da Resi. Vervolgens ben ik richting Ponte Nuovo gegaan, langs de SP11. Uiteraard is dat niet de meest aangename route, maar in dit deel van Italie komt het vaker voor dat je langs een drukke weg loopt. Bij Ponte Nuevo heb ik gegeten bij een van de barretjes langs de weg (in dit geval vlak voor het plaatsje zelf). In Ponte Nuevo ben ik afgeslagen en langs de Naviglio Grande via Ponte Veggio, Robecco Sul Naviglio en Abriatogasso naar Ozzero gegaan. Bij elkaar 30 km. Waarbij Abriatogasso de aardigste is om door heen te gaan. In het laatste stukje naar Ozzero ben ik iets verkeerd gelopen en ben daarom deels door de weilanden gestruind, zodanig dat ik achter op een erf van een (redelijk verlaten) boerderij uitkwam. Gelukkig kon ik de zware poortdeur naar de weg open krijgen, zodat ik niet gevangen zat op dat terrein. In Ozzero heb ik overnacht bij Palazzo Barizza, een (erg) mooie B&B, aardige mensen en een zwembad (met veel muggen).

Van Ozzero ging het door de landerijen (met vooral rijstbouw en dus veel muggen) richting Besate (voldoende primaire levensbehoeften aanwezig), Motta Visconti (idem, maar het heeft geen grote indruk op mij achter gelaten) en Bereguardo. In deze omgeving loop je ook vooral langs wegen, waarbij je in of voor een enkele plaats ook een voetpad hebt (of je moet een stuk omlopen). In Casollotto is een prima restaurant, dat ook aan het begin van de middag geopend is. De richtingbordjes staan al op de Via Dei Mille. Vandaar uit ging het verder via Torre D’Isola en Massaua richting Pavia. Je ziet vanzelf de stedelijke contour opduiken. Aan de rand van Pavia, al in de stedelijke omgeving, zit camping Ticino. Naar verluidt met een nogal nukkige eigenaar, maar ik heb daar geen last van gehad. Wel wachten totdat de middagpauze voorbij is, dat wel. De toiletvoorzieningen waren in een soort bouwketen, maar niet smerig. In de omgeving is voldoende mogelijkheid voor eten. De route naar Pavia is ongeveer 28,5 km.

Voor mij ging daarna de route door Pavia, een stad waar ik nog wel eens als toerist terug wil komen, en ten oosten van Pavia over oude vakwerkbrug over de Ticino en de Po naar Broni. Hier heb ik een klein stukje van de Via Francigina gelopen, maar er staan ook (vlak voor de rivieren) aanwijzingen voor de Via Degli Abati en de Via San Columbano. Een route die niet altijd gekozen wordt en waarbij je al snel in heuvelachtig gebied belandt, het begin van de Appenijnen, maar waar de muggen minder aanwezig zijn.

Groet,
    Wouter Pijnappel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.