Ook benieuwd hoe de nieuwe website werkt? Lees hier meer over de werking ervan.


Buienradar Europa: klik hier

Aardbevingen Italië: klik hier

Toestand bergpassen: klik hier

Meer "weer" in Nederland: druk hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier


 

Fietsadviezen

Tips voor het fietsen bij warm weer

  • Pas je dagindeling aan bij het weer, vooral als de route heuvelachtig is. Kort zo nodig de etappe in en probeer in elk geval klimmen op het heetst van de dag te vermijden: dit vergt veel van je lichaam.
  • Probeer vroeg te vertrekken en tegen de middag bij camping of hotel aan te komen, zodat je net als de Italianen een lange siësta kunt houden. Denk er echter om, dat ook campings, winkels en hotels tijdens de siësta (13-15 of 13-16 u.) vaak gesloten zijn.
  • Eventueel kun je onderweg ergens siësta houden en tegen het eind van de middag en in de vroege avond nog wat kilometers maken. In vochtige streken zoals de Povlakte zijn de muggen `s avonds echter zeer actief.
  • Drink genoeg en zorg dat je voldoende te drinken bij je hebt. Dit algemene advies is natuurlijk extra belangrijk bij warm weer.
    De smaak van lauw water kun je verbeteren door een beetje citroensap toe te voegen. Je kunt je bidons ook vullen met pepermuntthee of met gewone thee met citroen- of perziksap. Door de thee blijft deze drank bij ook bij warm weer goed.
    Vruchtensap kun je het beste in kleine verpakkingen kopen, die je in een keer opdrinkt. Doe geen pure vruchtensap in uw bidon. Vooral appelsap gaat snel gisten. Ook sportdrankjes als Isostar en Extran kunnen eenmaal aangemaakt bederven door de hitte. Mocht de inhoud van je bidon bedorven zijn, dan kun je de bidon het beste reinigen met bruistabletten voor kunstgebitten.
  • Door het transpireren verlies je veel waardevolle mineralen, waardoor het prestatievermogen minder wordt.
    In Duitse en Oostenrijkse apotheken kun je magnesiumpreparaten kopen, die je als pil kunt innemen of als poeder met citroensmaak in water kunt oplossen. Gebruik niet meer dan de aanbevolen dosis. In Italië noemt men deze preparaten `sali integrali` en gaat het meestal om magnesium plus kalium (magnesio e potasio). Zelfs in kleine plaatsen in meestal wel een apotheek (farmacia) waar je deze zaken kunt kopen.
  • Bescherm jezelf tegen de zon dmv. zonnebrandcrême of (luchtige) kleding. Denk daarbij ook aan je hoofd en nek.

Tips voor het fietsen in heuvelachtig terrein

  • Eet voldoende voor je begint maar niet te zwaar. Neem wat licht verteerbare mondvoorraad voor onderweg mee. Als je flauw geworden bent van de honger is het eigenlijk te laat. Neem ook voldoende te drinken mee want je zult heel wat zweten. Dit advies geldt voor fietsen in het algemeen maar het is extra belangrijk in heuvelachtig terrein.
  • Adem bewust, rustig en diep. Kies een tempo en versnelling waarvan je voelt dat je het langere tijd kunt volhouden.
  • Als je met meerdere fietsers bent, houd dan elk je eigen tempo aan. Forceer jezelf niet maar houd je ook niet in voor een minder getrainde reisgenoot. Wacht bovenaan de helling op elkaar, of op een rustplek halverwege. Geef ook degene die het laatst boven komt tijd om uit te rusten. Hij of zij heeft die rust immers het meest nodig!
  • Hoog in de bergen kun je makkelijk verbranden omdat de zonnestraling er intenser is. Bescherm jezelf bijtijds.
  • Bovenop de pashoogte waait het meestal flink. Pas daarvoor op als je bezweet boven komt.
  • Zorg er met het oog op de afdaling voor dat de bagage goed over de fiets verdeeld is en stevig vast zit. Remmen en banden had je natuurlijk voor de reis al in orde gemaakt.
  • Trek voor een lange afdaling iets warms en vooral winddichts aan. Doe verder een lange broek aan: mocht je ondanks alle voorzichtigheid komen te vallen dan loop je minder schaafwonden op. Als je een helm bij je hebt, zet je die natuurlijk op.
  • Zet ook bij bewolkt weer een zonnebril op: als bij een snelheid van pak weg 40 km/u een insect in je oog komt, doet dat niet alleen veel pijn, maar doordat het oog gaat tranen zie je niets meer.
  • Wees voorzichtig bij het afdalen. Het is een heerlijk gevoel hard naar beneden te suizen, maar je bent erg kwetsbaar op een fiets. Hoe harder je gaat, hoe meer kans dat je dat steentje of die barst in het wegdek niet of te laat opmerkt en… In elk geval moet je altijd kunnen stoppen op het stuk weg dat je kunt overzien: je weet immers niet welke verrassing om de bocht wacht. Wees ook verdacht op gruis of zand in de buitenbocht.
  • In Italië kent men een soort verkeersdrempels die ook voor fietsers lastig zijn. Zeker in een afdaling moet je hier niet hard overheen fietsen!
  • Blijf steeds op je eigen weghelft. Let op de bochten en het wegdek; niet op het mooie uitzicht. Stop liever af en toe om daarvan te genieten.
  • Rem nooit voortdurend een klein beetje. Rem regelmatig wat forser en laat de snelheid dan weer even oplopen. Zo kunnen de remblokjes steeds weer afkoelen en je voorkomt kramp in je handen. Rem bijtijds voor de bocht, niet in de bocht.
  • Ben je met meer fietsers, houd dan bij het afdalen flink afstand en haal elkaar niet in als het steil of bochtig is.