Ook benieuwd hoe de nieuwe website werkt? Lees hier meer over de werking ervan.


Buienradar Europa: klik hier

Aardbevingen Italië: klik hier

Toestand bergpassen: klik hier

Meer "weer" in Nederland: druk hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier


 

Gezondheid

cappuccino als kunstwerkjeInleiding

Je hoeft geen echte atleet te zijn, maar voor een lange wandel- of fietstocht is wel een zekere conditie nodig. Als je normaliter weinig lichaamsbeweging krijgt is het raadzaam vooraf te trainen.
Luister altijd naar je lichaam. Geef het rust als het daar om vraagt. Forceer jezelf niet. Je bent op vakantie, niet op de vlucht!
Voor fietsers geldt dat je alleen prettig fietst op een fiets die qua framehoogte bij je past. Ook zadel en stuur dienen optimaal afgesteld te zijn. Desgewenst kan je fietsenhandelaar je daarbij helpen.
Om gezond te blijven onderweg is het belangrijk om bewust te eten en te drinken en goed om te gaan met zonneschijn/hitte en regen/koude. Daarnaast kun je gebeten worden door een teek. Blessures kunnen de kop opsteken en blaren kunnen wandelaars het leven zuur maken.

Eten en drinken

21.BolognaGroentestal130

Als je elke dag zo’n uur of vijf loopt of fietst heb je al gauw anderhalf keer meer calorieën nodig dan thuis. Eet voldoende voor je begint, maar niet te zwaar. Neem wat licht verteerbare mondvoorraad voor onderweg mee. Als je flauw geworden bent van de honger is het te laat: je kunt plotseling niets meer. In plaats van drie zware maaltijden per dag kun je beter vijf of zes keer per dag wat eten. Eet voldoende koolhydraten, maar ook fruit, want je  lichaam heeft ook meer behoefte aan vitamines. Voor de zekerheid zou je dagelijks
ook nog een multivitaminepil kunnen nemen.  Zorg ervoor dat je wat gegeten hebt voor je aan een klim begint. Als je halverwege de  helling honger krijgt is het te laat.

Eten onderweg

Wie een hele dag loopt of fietst, gebruikt al gauw anderhalf maal zoveel kilocalorieën / joules energie als thuis. In de orde van grootte van 3000 Kcal./dag.
Het beste is het voedsel gelijkmatig verdeeld over de dag tot je te nemen. Iedere twee uur een kleine maaltijd is beter dan drie grote maaltijden. Je hebt ook anderhalf maal zoveel vitamines en mineralen nodig. Let daarbij in het bijzonder op vitamine-C. Vitamine-C is nodig voor de aanmaak van collageen-moleculen, onmisbaar voor pezen, bindweefsel en botten. Extreem tekort aan vitamine-C veroorzaakt scheurbuik. Weinig vitamine-C maakt je extra moe en kwetsbaarder voor blessures. Veel fruit eten is dus belangrijk. Neem voor de zekerheid iedere dag een multi-vitaminepil.

Drinken onderweg

Omdat je meer zweet dan normaal, is minimaal twee liter drinken per dag raadzaam. En als het warm is nog meer. Bij 30 graden Celsius kun je wel zes liter drinkwater nodig hebben per dag. Drink zo veel dat je normaal moet plassen en dat je urine er niet extra geel uitziet. Het water uit beken en meren is vaak wel maar soms ook niet drinkbaar zonder behandeling. Het water dat door weidegronden is gestroomd, is zonder meer onbetrouwbaar. Een paar minuten koken van het water doodt eventueel aanwezige ziekteverwekkende bacteriën. Verder is er een keur aan waterzuiveringstabletten te koop. Het behandelen van verdacht drinkwater met 10 cc joodwater per liter water is ook een optie. Laat het water met joodwater een half uur klotsen in de rugzak.

Zonneschijn en hitte

Bescherm je tegen de zon. Je kunt niet zonder hoofddeksel en zonnebrandcrème. Alles bij elkaar loop je een aardige dosis UV-straling op. Ook op dagen dat de zon niet schijnt. UV-straling kan verbranding van de huid en een verhoogd risico op huidkanker opleveren.
De kans op een zonnesteek is te verminderen door voldoende te drinken, voldoende zout te eten (met het zweten verlies je zout) en het hoofd tegen oververhitting te beschermen door een hoofddeksel te dragen en dat regelmatig kleddernat te maken.
Bescherm jezelf door crème of (luchtige) kleding tegen de zon. Vergeet daarbij
hoofd en nek niet. Kies zonnebrandcrème met een zo hoog mogelijke beschermingsfactor, 30x of meer. Voor de meeste mensen is beschermfactor 15 of hoger aan te raden. Het insmeren moet elke twee uren herhaald worden. Ben je erg gevoelig voor zonneschijn, blijf dan tussen twaalf en drie uur uit de zon.
Hoog in de bergen is de zonnestraling intenser. Bescherming is dus nog belangrijker, ook als het niet warm is.
Drink regelmatig en voldoende! Door transpiratie verlies je veel waardevolle mineralen, waardoor het prestatievermogen minder wordt. Gewoon zout zit voldoende in je voeding, maar het is wel zinvol magnesium en eventueel kalium aan te vullen. In de apotheek zijn daarvoor preparaten te koop, die je als pil inneemt of als poeder met citroen- of sinaasappelsmaak in water oplost. Gebruik niet meer dan de aangegeven dosis.
Pas je dagindeling aan als het erg warm is door vroeg te vertrekken en te stoppen
voor de middaghitte te groot wordt. Houd dan -net als de Italianen zelf- siësta in
je hotel of op de camping. Dit kan betekenen dat je al voor het begin van de siësta
een onderkomen voor de komende  nacht moet vinden. Tijdens de siësta  (meestal tussen 13:00 en 15:00 of 16:00 uur) zijn immers recepties van campings en hotels vaak gesloten.
Wil je zo vroeg niet stoppen, houd dan in elk geval siësta op een schaduwrijke
plek, want de warmste uren vormen de grootste aanslag op je lichaam. Je kunt ook rond het lunchuur in een restaurant gaan eten en aansluitend siësta houden.
UV stralen kunnen niet alleen de huid, maar ook de ogen beschadigen. De ogen kun je beschermen door een zonnebril of donkere contact lenzen te dragen.

Regen en koude

Tips bij kou en regen

Tegen de kou kun je jezelf kleden, maar tegen langdurige regen helpt eigenlijk niets.  Zelfs het beste ademend regenpak kan zo’n situatie niet aan, zeker niet als het ook nog bergop gaat. Wel voel je in zo’n pak natuurlijk minder kou. Bij aanhoudende regen is het misschien het beste er een gedwongen rustdag van te maken.
Kleed je adequaat. Heb je geen handschoenen mee, dan bieden sokken uitkomst. Beter een raar gezicht dan koude handen!
Tijdens rustpauzes koel je extra af. Blijf niet buiten, maar zoek een café of restaurant op en gebruik iets warms.
Bij kou en regen heeft je lichaam veel meer calorieën nodig. Houd er dus rekening
mee dat je sneller trek zult krijgen en eerder moe zult zijn.
Nat worden is niet prettig, maar nat blijven is veel erger. Ben je nat geworden, zorg
dan voor een lekker warm overnachtingsadres, neem een warme douche, trek iets
droogs aan en vraag of je natte spullen gedroogd kunnen worden. Kampeer je normaliter, wijk dan in dit geval van die gewoonte af en verwen jezelf voor een keer.
Bescherm je tegen de regen. De combinatie van regen en wind op een natte huid en natte kleren is gevaarlijk. Het verdampen van vocht kost warmte. Dit gaat ten koste van de lichaamswarmte. Je kunt dus snel afkoelen. Wind bevordert het verdampen en de afvoer van warmte. Bovendien isoleren vochtige kleren minder goed tegen kou: je lichaamswarmte wordt sneller naar buiten afgevoerd.

Tekenbeten

Tekenbeten komen de laatste jaren steeds vaker voor.
Teken kunnen de ziekte van Lyme en FMSE of tekencefalitis veroorzaken.
Je kan tekenbeten voorkomen door contact met hoge vegetatie te vermijden. Teken kunnen zich op je laten vallen, ook uit bomen, als ze je opmerken. Zo veel mogelijk huid bedekken met kleding, een hoofddeksel dragen, sokken over de broekspijpen trekken, insmeren met een insectenwerend middel.
Controleer jezelf of elkaar  (haar, lies, oksel, rug) dagelijks op teken. In een toiletruimte van een restaurant kun je met behulp van spiegels je rug bekijken. Kan je niet zelf bij de teek komen, vraag dan hulp en wees niet preuts.
Tekenbeten verwijderen
Verwijder de teek door deze met een tekenpincet zo dicht mogelijk bij de huid vast te pakken en met een draaiende beweging uit te trekken. De plaats van de beet na verwijdering van de teek ontsmetten met alcohol en/of tetracyclinezalf. In Nederland is tetracyclinezalf op recept verkrijgbaar. Noteer de dag en de plaats van de tekenbeet.

De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. De ziekte wordt overgebracht op de mens via een tekenbeet. Wanneer een teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans op besmetting klein. De Borrelia-bacterie is gevoelig voor het antibioticum tetracycline. Noteer de dag en de plaats van de tekenbeet. Na infectie kan (=hoeft niet) zich een rode ringvormige huiduitslag ontwikkelen. De uitslag kan zichtbaar worden na enkele dagen tot enkele weken. Raadpleeg bij twijfel een arts. De ziekte van Lyme is, zeker in een vroeg stadium, goed met antibiotica te behandelen. Onbehandeld kunnen gewrichtsklachten, neurologische problemen en aandoeningen aan het hart ontstaan.

FSME of tekenencefalitis

FSME of tekenencefalitis is een vorm van hersenvliesontsteking. De ziekte wordt veroorzaakt door een virus en wordt overgebracht door tekenbeten. Na besmetting is er geen behandeling al is inenting binnen een paar (4) dagen soms nog effectief. Vaccinatie vooraf is mogelijk. Voor de reeks vaccinaties moet (tot) een jaar worden uitgetrokken. De preventieve inenting bestaat uit drie vaccinaties, het eerste is moment 0, de tweede één maand later en de derde een half jaar later. De kosten bedragen 49,81 EUR per vaccin en het daadwerkelijk plaatsen van dit vaccin in je bovenarm 29,75 EUR per keer.
Het virus komt o.a. voor in Noordoost-Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Het percentage besmette teken is laag, in de orde van grootte van 1 %. Lang niet iedere beet van een besmette teek heeft besmetting tot gevolg. Ongeveer 2 á 3 % van de mensen die ziek worden overlijdt aan FSME.

Blaren

Om blaren te helpen voorkomen

Voor je voeten moet je lief zijn.
• Begin je tocht getraind en forceer jezelf niet qua tempo en dagafstand.
• Smeer de veertien dagen voorafgaand aan je tocht je voeten in met kamferspiritus of voetverzorgende producten als Gehwohl of Gehfit (verkrijgbaar bij drogist of
wandelwinkels) om je huid wat harder te maken. Een klein flesje `campher spray` is te koop bij de goede wandelwinkel.
• Draag goede wandelschoenen en -sokken (zie onder Uitrusting).
• Draag droge sokken. Trek tijdens de middagstop als dat kan je schoenen en sokken uit, zodat overtollig vocht kan verdampen. Vervang eventueel je sokken halverwege de dag.
• Was je voeten regelmatig en droog ze daarna goed af. Was ze alleen met koud water zonder zeep, want zeep maakt de huid zachter.
• Doe talkpoeder op je voeten en sokken. Dat neemt vocht op.
• Gevoelige plekken (voetzool, hiel) kun je vlak voor de wandeling afplakken met leukoplast (goedkoop, maar plakkerig) of met sporttape (is duurder
en beschermt beter). Met een ingetapete voet kun je dagen lopen.
• Krijg je tijdens de wandeling branderige voeten, verkoel ze dan met kamferspiritus of bier (!)
• Probeer bij warm weer het asfalt zo veel mogelijk te vermijden. Niet alleen maken je voeten steeds dezelfde beweging, asfalt straalt ook warmte uit (waardoor de eiwitten tussen opper- en lederhuid als het ware gekookt worden) met blaren tot gevolg.
• Een andere tip is om dunne ondersokken (bijvoorbeeld nylon pantykousjes) te gebruiken.  Ze zorgen voor de afvoer van zweet. Ook te koop in de wandelwinkel.
• Probeer niet geforceerd het hogere tempo van een ander bij te houden. De snellere moet zich maar aan de langzamere aanpassen.

Tips als je al blaren hebt

• Op blaren die nog dicht zijn kun je “tweede huid” (second skin, Compeed) plakken. Het is dun en plakt minder aan je sokken dan pleisters. Deze middelen laten vanzelf los als de blaar genezen is. Laat ze tot dat moment zitten. Gebruik Compeed of  Comfeel niet op een open blaar.
• Over het doorprikken van blaren lopen de meningen uiteen. Zeker kleine blaren
kun je beter met rust laten. Als je een blaar doorprikt, doe het dan met een schone
naald en was eerst je voeten en handen. De naald kun je eventueel met alcohol ontsmetten. Prik zo dicht mogelijk bij de rand van de blaar twee gaatjes in de lengterichting.  Zorg dat je alleen het witte vel doorprikt, niet de huid daaronder. Druk de blaar leeg en desinfecteer de wond met Betadine of Sterilon. Dek daarna de blaar af met een pleister of wondgaasje.
• Laat grote bloedblaren door een arts behandelen.
• Heb je een blaar en loop je aangepast voorzichtiger, dan heeft zich na vier dagen wel weer een nieuwe huid gevormd.

Blessures

Als je geblesseerd raakt is dat heel vervelend. Meestal wil je het liefst zo snel mogelijk weer op pad. Neem echter de tijd voor het genezingsproces. Herken en onderken de tekenen van een blessure. Er is vaak sprake van overbelasting. De belasting is over een langere periode groter dan het lichaam aankan. In het begin is er sprake van lichte irritatie en ochtendstijfheid. Neem gas terug. Wanneer je onvoldoende maatregelen neemt, zal het herstel langer duren en de blessure in de loop van de tijd verergeren. Er is sprake van een blessure als de aandoening je verhindert om op een natuurlijke wijze te wandelen, langer dan een week duurt, verergert, pijn doet of een zwelling veroorzaakt. Raadpleeg op zo’n moment een deskundige. Het zou jammer zijn als je de tocht moet afbreken.