Buienradar Europa: klik hier

Aardbevingen Italië: klik hier

Toestand bergpassen: klik hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier


 

Benjaminse route

De route van Benjaminse naar Rome is de oudste in detail gedocumenteerde fietsroute naar Rome vanuit Nederland. Nadat de Vogezen zijn gepasseerd, volgt hij min of meer de loop van de Rijn naar zijn bron. Daarna wordt er langs de relatief hoge Splügen pas de Alpen overgestoken. In Italië loopt de route na een lage Apennijnen pas in het westen van het schiereiland. In de gidsen die bij de route horen worden ook een aantal alternatieven beschreven.

Fietsroute Benjaminse naar Rome

per fiets uit Amsterdam door Frankrijk en Zwitserland naar Rome

Introductie
Route
Deeltrajecten
Beschrijving aanloop en verbindingsroutes
Verdere informatie

Klik hier voor informatie over andere fietsroutes naar Rome

Lees voor je vertrek onze disclaimer over het gebruik van de gegevens op de route pagina’s!


Introductie

Vier gidsen beschrijven de Benjaminse hoofdroute en varianten naar Rome.

Benjaminse Rome route © Benjaminse Uitgeverij BV

Deel 0 De Wegen naar het Zuiden – biedt vanuit de verschillende steden van de Randstad de routes aan naar Maastricht,waar de eigenlijke route begint.
Deel 1 voert via de Ardennen, Luxemburg en de Franse streken Lotharingen en Elzas met zijn leuke wijnstadjes naar het bezienswaardige Bazel. In de Vogezen kun je kiezen tussen de Col du Donon (760 m) of een zeer lage (320 m) doorgang door dit gebergte.
Deel 2 begint in Bazel, waar je de Rijn volgt naar het Bodenmeer en daarna de Alpen in. Via de Splügenpas (2113 m) steek je de Alpen over. Deze pas op de Italiaanse grens is meestal tot eind mei gesloten. De treinrit Thusis – St. Moritz of naar Tirano is een mooi alternatief, waarbij de klim – en naar Tirano – ook de afdaling omzeild wordt. Je trekt verder door het Val Bregaglia of via het Valtellina. Daarna volgt de oversteek van de Povlakte naar Módena. Daarbij kun je kiezen tussen twee varianten, beide langs enkele mooie steden: via Cremona en Sabbioneta of via Bergamo en Mantova. Daarna wachten de Apennijnen met prachtige landschappen, maar ook veel en vaak onregelmatig klimwerk.
Deel 3 van de gids beschrijft meerdere varianten: via de kunststeden Florence of Pisa, maar de hoofdroute gaat door het onvergetelijk mooie Toscaanse heuvelland rechtstreeks verder naar Siena. Dit deel volgt op een aantal plaatsen de route versie van de Via Francigena voor fietsers. In Siena kun je van de hoofdroute afwijken en de Via Francigena variant die ook beschreven is nemen. Nabij het meer van Trasimeno is een langere variant beschreven, die via Assisi naar Rome gaat.

De beschrijving hieronder volgt de hoofdroute: langs het kanaal door de Vogezen en in Italië langs San Gimignano en Siena rechtstreeks naar Rome.

De hoofdroute is uitgewerkt voor fietsers met een normale tot goede conditie. Je hoeft dus geen atleet te zijn, om deze route af te leggen, al zal je wel eens op je tanden moeten bijten. De Alpenpas ligt boven de tweeduizend meter, maar het eigenlijke hoogteverschil dat je vanuit Splugen moet overwinnen, is achthonderd meter. Het is een pittige klim (8% met korte strookjes boven de 10%), maar hoe dan ook niet onoverkomelijk. De afdaling naar Chiavenna is langer dan de beklimming (zie profiel klim & afdaling ).


Route

Deeltraject Van Naar Land Afstand Gids
 Nederland  Amsterdam (*)  Maastricht NL 230 Deel 0
Ardennen & noord Frankrijk Maastricht  Sarrebourg  BE/FR 427 Deel 1
 Elzas  Sarrebourg Bazel FR 211 Deel 1
Bodenmeer & Jura  Bazel Chur CH 297 Deel  2
Door de Alpen  Chur  Bergamo CH/IT 219 Deel 2
Povlakte en Apennijnen  Bergamo  San Gimignano IT 470 Deel 2
Door Toscane naar Rome San Gimignano  Rome  IT 335 Deel 3
Amsterdam Rome 2389

(*) Amsterdam is als beginpunt gekozen om een vergelijking met andere routes mogelijk te maken. De Rome route van Benjaminse heeft als startpunt Maastricht.


Kaarten

OSM kaart fietroutes naar Rome

 

Door te klikken op de Umap kaart (links) kan je inzoomen op een route en bekijken waar deze route ligt ten opzichte van andere routes. Let wel de GPS tracks die hiervoor zijn gebruikt zijn indicatief en de actuele route kan lokaal verschillen vertonen.

De ‘metrokaart van de Benjaminse route naar Rome  (rechts) geeft een schematisch overzicht van de aanloop- en verbindingsroutes.


Gidsen

De gidsen bevatten na een algemene inleiding en praktische informatie per deeltraject een beschrijving van bezienswaardigheden en adressen voor overnachting en andere logistieke voorzieningen. Per traject bevat de gids route kaartjes (1:100.000), profiel schetsen en route aanwijzingen, die verwijzen naar nummers op de kaartjes. De aanwijzingen bevatten ook de tussenliggende afstanden. De aanwijzingen voor de hoofdroute zijn in twee richtingen beschreven.

Het formaat van de boekjes is zo gekozen dat het past in een standaard stuurtas en gemakkelijk openvouwt.
De kaartjes in de gids zijn voldoende duidelijk zodat je enkel kaarten op een groot formaat op tocht moet nemen als je dat nuttig vind om het overzicht te bewaren of af en toe je eigen route rijden.

Het is aangeraden voor het derde deel de 4de druk of later te gebruiken. Hierin is de bijlage ‘een rondreis door Toscane, Lazio en Umbrië’ in het boekje zelf opgenomen en de laatste herziene druk bevat ook de aanpassingen aan de route, waar de recent aangelegde fietspaden voor de Via Francigena deel van uitmaken.

Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome, taal: Nederlands, uitgegeven door Benjaminse uitgeverij BV

Deel 0: Randsteden Nederland,  ISBN 90-801478-5-0
Deel 1: Maastricht – Basel 6e druk, 2017, ISBN 978-90-806497-29
Deel 2: Bazel – Florence 5e druk, 2017, ISBN 978-90-77899-13-7
Deel 3: Florence-Rome 4e druk, 2016, ISBN 9789080649729

De gidsen worden uitgegeven in de reeks Onbegrend Fietsen. Alle informatie over deze route, inclusief GPS-tracks en updates kun je downloaden van de site www.cyclingeurope.nl.


Deeltrajecten

Door Ardennen en Luxemburg naar de Oost-Franse laagvlakte
Door Vogezen en Elzas naar Bazel
Langs het Bodenmeer tot aan Chur
De Povlakte en de Apennijnen
Vanaf Florence tot Rome

Door Ardennen en Luxemburg naar de Oost-Franse laagvlakte

Het begin van de route verloopt over de Vennbahn waar je met een stijging van 3% geleidelijk klimt naar bijna 600 meter in de Hoge Venen. De route steekt even door de Eiffel en daalt dan af naar het naar dal van de Our die in Luxemburg wordt gevolgd. Een omweg naar Trier is mogelijk, de weg gaat even langs de Moezel en steekt dan zuidwaarts richting van de Vogezen. De weg door het verlaten boerenland in het noordoosten van Frankrijk leidt naar Sarrebourg, vanouds een belangrijk knooppunt door de bijzondere doorsteek in de richting van de Rijn. En deze streek is tijdens de wereldoorlogen veel bevochten. Een mooie kerk met ramen van Chagall aan de vrede gewijd vind je in Reims.

Door Vogezen en Elzas naar Bazel

Vanaf Sarrebourg volgt een bijzonder traject: de oude spoorlijn en een smalle weg passeren de Vogezen langs een zeer lage pasweg en langs een smal kanaal met vele sluizen. In een paar uur ben je in het Rijndal. Dan volgt een stuk langs de vele kleine stadjes in de Elzas, gelegen tussen de wijngaarden. Een uitstap naar Straatsburg of Colmar is de moeite waard. Aan de zuidrand van de Vogezen gaat het pad richting van de Rijn. Bij Saint Louis steekt het fietspad de Rijn over langs een fietsbrug zodat de industriegebieden worden vermeden en je in het oude centrum van Bazel komt.

Langs het Bodenmeer tot aan Chur

De route loopt dicht langs de Rijn tot in de buurt van Schaffhausen, dan wordt de rivier de Thur een stuk gevolgd. Over een heuvelrug wordt het Bodenmeer bereikt tot aan de monding van de Rijn in het meer. Door het brede drukke Rijndal gaat het al snel naar de Alpen, net even in een hoekje Oostenrijk ligt Feldkirch, de toegang tot het Arlbergdal en daarmee een korte maar pittige verbinding naar Reitsma’s route. De route gaat door Liechtenstein voor hij in Chur komt waar de klim richting de Alpen begint.

Over de Alpen tot Bergamo

Vanaf Chur op 500 m zijn een aantal paswegen mogelijk, de route via Splügen is één van de kortste en heeft relatief weinig autoverkeer. Eerst gaat het met een eerste klim tot Thusis, vandaar kan ook de trein naar St. Moritz genomen worden.
In Thusis begon al in de Romeinse tijd de Via Mala, voor die tijd toepasselijk ‘de slechte weg’, maar daar is nu niet veel meer van te merken. De Rijn is dan al gesplitst in Vorder en Hinterrhein. De Hinterrhein gaat via een paar kloven, tot Splügen worden er twee gepasseerd. De Via Mala loopt langs een rustige weg de auto’s gaan er met een tunnel omheen. Aan het einde van de kloof ligt Zillis met fraai kerkje. Tien kilometer verderop begint de volgende kloof, de Roflaschucht. In het dorp Splügen begint de eigenlijke beklimming naar de Splügenpas, waar de route afslaat van de hoofdweg die naar de Kleine Sint Bernhard of de San Bernardino pas gaat. Het wijdse dal is hier al bijna onbebost, de klim gaat in enkele haarspelbochten omhoog tot de pas op 2220 m. Aan de Italiaanse kant kom je na een eerste afdaling aan een vlak stuk met een meer. Aan het einde van dit meer bevindt zich een refuge, waar je kan overnachten. Vervolgens blijft het lang doorgaan tot in Chiavenna op 300 m. Dan is het niet ver naar het Comomeer, met zijn toeristische drukte. Met een pontje naar Bellagio, dan nog langs een stuk meer. Aan de rand van de Alpen bereikt men een heel druk stuk van de Povlakte, vol Italiaanse maakindustrie ten oosten van Milaan. Hier wordt in ontelbare familiebedrijven de Italiaanse design gemaakt. Dit gaat door langs de hele Alpenrand, waar de goedkope werkkrachten vandaan kwamen. De Benjaminse route ontwijkt deze drukte door een fietspad in het dal van de Adda en het dal van de Oglio.

Als winteromstandigheden de doorgang op de Splügenpas verhinderen, kan in Thusis de trein naar St. Moritz genomen worden en vandaar na een stuk door het fraaie Oberengadin de afdaling naar Chiavenna gemaakt worden (van 1800 m naar 300 m). Of je neemt de trein over de Berninapas naar het Valtellina en fietst dan door dat dal tot aan het Comomeer. Beide treinreizen zijn schitterend beter wel te reserveren in Chur is aan te raden. Een alternatief is gebruik te maken van de lijnbussen. Veel  van de bussen,die in Zwitserland “PostAuto” heten, hebben ongeveer 5 fietsenhaken achterop.

Wil je toch per fiets de Alpen over dan heb je een uitwijkmogelijkheid om in Feldkirch naar Landeck te rijden over de oude Reitsmaroute en van daar met de huidige Reitsmaroute over de Reschenpas de Alpen over te gaan. Tussen Feldkirch en Landeck  ga je nog wel over de Arlbergpas (1793m) zodat je met deze zijsprong meer stijgmeters te verwerken krijgt maar onder de 1800 meter blijft hetgeen in voor- of najaar het verschil kan maken.  In Verona kun je terug op de Benjaminse route aansluiten. Het is wel enkele dagen rijden van Feldkirch naar de Splügenpas, dus op tijd de toestand van de passen raadplegen!

De Povlakte en de Apennijnen

Voorbij Bergamo volgt de route de voet van de Alpen en komt langs het Lago d’Iseo en het Gardameer. Vanaf daar loopt de route over een fietspad langs de Mincio naar Mantua en dan door het boerenland over dijkweggetjes naar Modena. De huidige route die niet langer langs Cremona maar via de mooie stad Mantova loopt biedt meer afwisseling dan de oude die een eind de Po rivier volgde. Ze maakt overwegend gebruik van vrijliggende fietspaden en over de oude spoorwegbedding naar Modena.

In de Povlakte is een oversteek naar Reitsma’s route (naar Verona of Ferrara) of Emo’s route (naar Padua) eenvoudig te maken, er zijn vele kleine boerenweggetjes. Eenmaal in de Apennijnen moet af en toe redelijk geklommen worden maar steiler dan 8% wordt het niet. De centrale pas, de Passo Braza ligt op 870 meter. Voor de pas gaat het langs stadjes boven op de heuvels, na de pas volgt de route wel een goed deel de rivier en een spoorlijn.

Als je niet opziet tegen de drukte kan je in Pistoia via een variant naar Florence rijden. Het loont de moeite dé renaissancestad van Italië met zijn prachtige architectuur en kunstschatten te bezoeken. Je kan dan verder via deze variant in Siena op de hoofdroute aansluiten.

Vanaf San Gimignano tot Rome

Deel 3 © route Benjaminse Uitgeverij BV

Nabij een andere renaissancestad Siena beschrijft de gids nog een variant die in Betolle bij het meer van Trasimeno de hoofdroute verlaat en langs Perugia of Assisi loopt. De hoofdroute naar Rome gaat door het Etruskische kerngebied. Je komt door steden als Chuisi en Orvieto waar je even door de regio Umbria rijdt.

Heb je in Siena voor de Via Francigena variant gekozen dan kom je door de Val d’ Orcia, niet altijd even gemakkelijk met het klimwerk en de strada bianca, maar je wordt beloond met een schitterend landschap, dat op de Unesco lijst van werelderfgoed staat met vele bijzonder gelegen kleine stadjes.

 

 

 

 


Voorbij Orvieto kom je snel in Lazio, de regio waar Rome toe behoort. Over het fietspad langs de Tiber rijdt je de eeuwige stad Rome binnen tot bij het Sint Pieterplein.

 

 

 


Beschrijving aanloop en verbindingsroutes

De metrokaart van de Benjaminse route geeft een schematisch overzicht van de aanloop- en verbindingsroutes en laat je toe door te linken naar pagina’s, die je meer detail geven.

Naar het beginpunt

De route van Benjaminse staat vanaf Maastricht beschreven. Raadpleeg deel 0: De Wegen naar het Zuiden om daar te komen vanuit andere plaatsen in Nederland.

Vertrek je in het westen dan kan je starten met de route Antwerpen/Amsterdam Venetië en in de buurt van Thionville aansluiten op de Rome route. Hiervoor heb je Deel 1 Amsterdam-Bern van de route Amsterdam Venetië nodig. Een andere mogelijkheid is via de route Barcelona en in Nancy door te steken naar Sarrebourg, dit is vanuit Nancy 70 kilometer naar het oosten.Dit traject staat beschreven in deel 1, Eindhoven – Cluny. GPS sporen zijn te downloaden van de site www.cyclingeurope.nl.

Op de pagina aanloop fietsroutes vind je andere mogelijkheden om vanuit de Lage Landen je aanloop route naar het zuiden te vinden.

Verbinding met de Emo en Reitsma route na de Apennijnen

Na de Apennijnen lopen de Emo route en varianten van Reitsma’s route min of meer parallel met de route van Benjaminse.

Verbinding met andere fietsroutes

Op de Metrokaart staan kruispunten met een aantal andere fietsroutes aangegeven.


Verdere informatie

Informanten

Raadpleeg onze pagina pelgrims-voor-pelgrims voor leden die in je eigen streek persoonlijk hun ervaring over deze route met je willen delen.

Voor de Wandelaars

Vanaf San Gimignano gaat de Via Francigena parallel met een variant van de Benjaminse route. Vanaf het Bodenmeer tot Bergamo is er een wandel variant langs aloude handelswegen over de Splügen pas. Voor informatie  zie lastradaanord.blogspot.com
Voor detailinformatie over wandelroutes bekijk de wandelpagina.

Literatuur

Voor reisverhalen van fietsers, die deze route eerder hebben afgelegd: kijk op de site  www.cyclingeurope.nl