Ook benieuwd hoe de nieuwe website werkt? Lees hier meer over de werking ervan.


Buienradar Europa: klik hier

Aardbevingen Italië: klik hier

Toestand bergpassen: klik hier

Meer "weer" in Nederland: druk hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier


 

Route Benjaminse

Deel 0 in het kort

Deel 0 beschrijft aanlooproutes naar Maastricht vanuit Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amersfoort. Alle routes komen uiteindelijk samen bij het vestingstadje Heusden aan de Maas om van daar verder te gaan over de Oirschotse Heide en langs de Zuid Willemsvaart en het Julianakanaal naar Maastricht.


rome1Deel 1 in het kort

Van de drie buitenlandse delen van de route is deel 1 ongetwijfeld de lichtste. Waar mogelijk benut Benjaminse langzaam stijgende dalen in de Ardennen en de Vogezen. De zwaarste klim is in de Vogezen. Net voor de Col du Donon wordt met 760 m het hoogste punt bereikt.
Hoogtepunten in deel 1 zijn de Ardennen, het dal van de Our, de Vogezen, Basel en – voor wie de omweg maakt – Straatsburg.


1358595845-rome2Deel 2 in het kort

In deel 2 worden de Alpen (een vrij zware pas) en de Apennijnen (twee keer klimmen) overwonnen. In de Alpen kan de trein daarbij uitkomst bieden. Beide gebergten behoren tot de grote hoogtepunten van de route. Qua cultuur hebben vooral Cremona, Modena en Florence veel te bieden.

 


1358595855-rome3Deel 3 in het kort

De route door de heuvels van Toscane behoort tot het mooiste, maar ook zwaarste deel van de hele tocht. Een eind voorbij Siena laat Benjaminse de keus tussen de rechtstreekse route naar Rome, of een flinke omweg over Assisi en Spoleto. Ruim honderd km voor Rome komen beide alternatieven weer bij elkaar.
Hoogtepunten in deel 3 zijn Siena, Orvieto en het Toscaanse landschap – en voor wie de omweg maakt – Assisi, Spoleto en de heuvels van Umbrië.


Kaart

Benjaminse overzichtskaart


Typering

De route in deel 1
Na Maastricht klimt de route eerst geleidelijk omhoog door het Geuldal. Na de Belgische grens wordt het steiler. In het hoogveengebied Hohes Venn wordt een hoogte van 640 m bereikt. Daarna loopt de route door het dal van de Our langs de Vianden en de Duits-Luxemburgse grens.
Na het Suredal en het Mullertal kan men kiezen tussen de hoofdroute en een variant via Luxemburg-stad. Na een paar bescheiden klimpartijen bereikt de route het Moezeldal, dat gevolgd wordt tot Sierck-les-Bains, net over de Franse grens.
Vervolgens steekt de route Lotharingen over, met de mogelijkheid om via een variant Metz te bezoeken (kleine omweg). Ter hoogte van Sarrebourg biedt Benjaminse de keus tussen de hoofdroute over de Col du Donon, een serieuze klim (760 m) of de veel lichtere route via Saverne en Straatsburg, die echter een omweg van ca. 50 km inhoudt. Bij Sélestat komen beide routes weer bij elkaar.
Even later kan weer gekozen worden: de hoofdroute door de Bovenrijnvlakte of een variant door romantische wijnstadjes aan de voet van de Vogezen. Nadat deze routes weer bij elkaar gekomen zijn is er tenslotte de mogelijkheid om Basel heen te fietsen (hoofdroute) of er doorheen (variant).
De route in deel 2
Tussen Basel en de Bodensee volgt de route waar mogelijk de Rijn, soms aan de Zwitserse zijde, soms aan de Duitse. Omdat het niet overal mogelijk is de rivier te volgen, moet er af en toe geklommen worden. Na een kort stukje langs de oever van de Bodensee volgt Benjaminse de Rijn stroomopwaarts via Liechtenstein en Chur.
Voorbij Chur begint de trapsgewijze beklimming van de Alpen, die culmineert in de 2115 m hoge Splügenpas op de grens met Italië. Wie dit te veel van het goede vindt kan in Chur de trein nemen naar St. Moritz en daar afdalen door het Val Bregaglia. In Chiavenna bereikt men dan weer de fietsroute. Na Chiavenna loopt de route langs de oever van het Comomeer door enkele tunnels die niet altijd verlicht zijn.
De route over de Povlakte, via Crema, Cremona en Sabbioneta naar Modena, begint met een onverhard gedeelte langs de rivier de Adda. Omdat dit routedeel na regen modderig kan zijn, vermeldt Benjaminse hier ook een verhard alternatief.
Zo’n 30 km na Modena begint het traject door de Apennijnen, waarbij een paar keer flink geklommen moet worden. De trein biedt hier geen uitkomst, tenzij men het hele traject Modena – Pistoia (met overstap in Bologna) wil overslaan. Na de Apennijnen is Pistoia de eerste Toscaanse stad aan de route.
Na Pistoia staat de fietser voor de keus de hoofdroute ten westen van Florence te volgen of de omweg over Florence te maken.

Spreker Henk Nijland

De route in deel 3
Ten zuiden van Florence loopt de route door het onvergetelijk mooie Toscaanse landschap naar Siena. Dan volgen de merkwaardig naakte ‘Crete Senesi’. De hoofdroute gaat daarna verder via Montepuliciano, Orvieto en Caprarola naar Rome. Kort voor Rome wordt het kratermeer van Bracciano aangedaan. De Umbrische route loopt over Cortona, het Lago Trasimeno, Assisi en Spoleto en keert daarna terug naar de hoofdroute, waarvan het gedeelte langs Caprarola en het meer van Bracciano nog gevolgd worden.


Benjaminse Onbegrensd Fietsen gidsjesGidsen

De serie bestaat uit vier gidsen:
  • Deel 0: Randsteden Nederland,
    ISBN 90-801-478-50, € 7,50
  • Deel 1: Maastricht – Basel,
    ISBN 90-806-497-24, € 19,50
  • Deel 2: Basel – Florence,
    ISBN 90-801-478-0X, € 21,50
  • Deel 3: Florence – Rome,
    ISBN 90-806-497-16, € 19,50

 


Website

Meer  informatie, o.a. over GPS  is te vinden op de website van Benjaminse.