Ook benieuwd hoe de nieuwe website werkt? Lees hier meer over de werking ervan.


Buienradar Europa: klik hier

Aardbevingen Italië: klik hier

Toestand bergpassen: klik hier

Meer "weer" in Nederland: druk hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier


 

Route Reitsma

IMG_0708

Deel 1 in het kort

Deel 1 is verreweg het makkelijkste deel van de route. Alleen de heuvelrug tussen de dalen van Kocher en Jagst en de Schwäbische Alb (604 m) vereisen wat meer conditie.

Enkele hoogtepunten onderweg zijn de fietsroute langs de Roer, het Rijndal tussen Koblenz en Bingen, de dalen van Neckar en Kocher en de steden Heidelberg, Bad Wimpfen en Augsburg.

 


IMG_0709

Deel 2 in het kort

In deel 2 worden de Alpen bedwongen, hèt hoogtepunt van deel 2 en voor velen zelfs van de hele route. Zonodig is bij de passen hulp mogelijk van trein of bus. Met een hoogte van 1256 resp. 1515 meter zijn beide passen echter niet al te zwaar. Door de relatief geringe hoogte zijn ze al vroeg in het seizoen sneeuwvrij: vaak al in april, maar zeker in mei. Na de Alpen gaat de route verder over de Povlakte, met culturele hoogtepunten in de steden Verona, Ferrara en – als je voor de omweg van 74 km kiest – Venetië.


omslag-deel-3Deel 3 in het kort

In deel 3 biedt Reitsma de keus uit drie routes, die alle na een laatste stuk Povlakte de Apennijnen en daarna nog meerdere heuvels oversteken. Dat maakt deel 3 tot het zwaarste deel van de route. Vrijliggende fietspaden zijn in dit deel van Italië nog een grote zeldzaamheid, dus wordt gebruik gemaakt van zo rustig mogelijke, gewone wegen. Af en toe is een wat drukkere weg hier echter onvermijdelijk.

Van de drie routes is de hoofdroute via Ravenna en Assisi het kortst en verreweg het lichtst. Hoogtepunten aan deze route zijn Ravenna, Assisi en het daarna volgende Umbrische landschap. De Toscane-route is met meer dan twee maal zoveel klimmeters de zwaarste, maar ook de mooiste route. Deze route voert langs de fraaie steden Bolgona, Florence en Siena en door het prachtige landschap van Toscane. Als derde mogelijkheid wordt nog een route via Florence en Assisi beschreven, voor wie zowel de stad van Michelangelo als die van St. Fransiscus wil aandoen. Qua schoonheid en zwaarte houdt deze route het midden tussen de beide andere.


overzichtskaart.romeKAART

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ROUTE

IMG_0707

De route in deel 1

Het Nederlandse deel van de route gaat eerst door de bossen van Gooi en Utrechtse Heuvelrug, dan langs de Waal naar Nijmegen en vervolgens tot Roermond grofweg langs de LF3 (Maasroute).

Vanaf de grens tot Düren maakt Reitsma gebruik van de Ruhr Ufer Radweg langs de Roer. Omdat deze lokale fietsroute vaak onverhard is, vermeldt hij hier ook een asfalt-alternatief.

Na een groot landbouwgebied en de bosrijke uitlopers van de Eifel wordt met wat bescheiden klimwerk de Rijn bereikt. Van Remagen tot Bingen loopt de route grotendeels over fietspaden direct langs de rivier. Na Koblenz sieren talrijke burchten, ruïnes en oude stadjes het dal.

RoerNa Bingen wordt de Rijn verlaten om het grote wijngebied van Rheinhessen te doorkruisen en daarna in Nierstein per veer de Rijn over te steken. Tot Heidelberg volgt nu een wat saai, vlak landbouwgebied. Na Heidelberg fiets je vrijwel steeds langs de bosrijke oever van de kronkelende Neckar, soms over een onverhard fietspad. Na Bad Wimpfen verruil je deze rivier voor de kleinere Kocher, die door een idyllisch dal loopt met af en toe een klein historisch stadje.

De klim over de heuvelrug die het Kocherdal scheidt van het Jagstdal valt sommige fietsers rauw op het dak, maar stelt niets voor, vergeleken met de uitdagingen die in de delen 2 en 3 volgen. De klim naar de Schwäbische Alb, waar een voorlopig hoogste punt van 604 m wordt bereikt, is daarna niet meer erg lang.

Door een groene omgeving met veel naaldbossen gaat de tocht verder naar Augsburg. Daarna overheerst het boerenland met kleine dorpjes het beeld, totdat de Alpen in zicht komen.


IMG_0706De route in deel 2

Na Garmisch-Partenkirchen, aan de voet van de plotseling oprijzende Alpen, gaat het stapsgewijs omhoog naar de Buchener Höhe (1256 m, hellingen tot 9%) de eerste Alpenpas. Eventueel kan de fiets hier meegenomen worden in de trein.

Na de pas daalt de route eerst af tot Telfs en klimt daarna geleidelijk weer omhoog door het Inndal, begeleid door de woest schuimende rivier. Daarna gebruikt Reitsma niet de hoofdweg naar de Reschenpas, maar een rustiger weg over de Norbertshöhe met na Nauders een vrijliggend fietspad. Hoogste punt is 1515 m, terwijl de maximum helling 7% bedraagt. In het zomerseizoen rijdt driemaal daags een fietsbus met aanhanger tot Nauders. De rest van de klim is niet steil.

IMG_0712Op de Reschenpas komt de route Italië binnen in de autonome Duitstalige regio Zuid-Tirol. De Adige of Etsch stroomafwaarts volgend gaat het bijna alleen maar over vrijliggende fietspaden, langs Merano, Bolzano, Trento en Rovereto naar Verona. Helaas liggen deze fietspaden vanaf Bolzano soms wel dichtbij de snelweg.

Kort voor Verona is er als afscheid van de Alpen een venijnig klimmetje omdat er onderin het dal geen rustige weg is.

Na Verona volgt de Povlakte: net Nederland, maar dan warmer, rommeliger en met lekkerder eten. De belangrijkste stops zijn het vestingstadje Montagnana en de renaissance stad Ferrara. Hier voegt zich de Venetië-variant weer bij de hoofdroute, die in Trento was afgesplitst om langs het Lago di Levico en het fietspad door het Valsugana de Povlakte te bereiken bij Bassano del Grappa. Mooie stukjes aan deze route zijn het net genoemde Valsugana en dichtbij Venetië het Brentakanaal met zijn talrijke Venetiaanse villa’s.


ValsuganaFietspadDe hoofdroute in deel 3

Even voorbij Ferrara kan gekozen worden tussen de hoofdroute en de Toscane-route. De hoofdroute gaat langer door de Povlakte en doet Ravenna met zijn vroeg-christelijke mozaïeken aan. Na dit culturele hoogtepunt loopt de route even langs de kust en gaat dan ter hoogte van Rimini geleidelijk omhoog de Apennijnen in, door het dal van de Marécchia. De vriendelijke, groene Apennijnen, waar in de vroege zomer overal de brem bloeit, zijn voor veel fietsers een verademing na de landschappelijk toch wat saaie Povlakte. De Apennijnenpas die uiteindelijk toch genomen moet worden is minder zwaar (max. 9%, maar meestal 4-6%) dan die in de Toscane-route (max. 11%). Na de pas kan heel lang het dal van de Tiber gevolgd worden en vervolgens tot voorbij Assisi het vlakke Valle Umbra. Daarna moet je echter ook in deze route heuvel op, heuvel af tussen zonnebloemen, korenvelden, oude eiken en romaanse dorpskerkjes, maar niet zo lang als in de Toscane-route. Reitsma slaagt erin de route tot dichtbij Rome verrassend landelijk en rustig te houden. Na enkele hectische kilometers bij de Ring om Rome is er zelfs nog 10 km fietspad langs de Tiber.


BadWimpfenDe Toscane-route

De Toscane-route steekt de Povlakte rechter en korter over dan de hoofdroute. Na Bologna duik je meteen de Apennijnen in en is de route tot Rome verder één landschappelijk feest vanwege de talrijke fraaie vergezichten. De keerzijde daarvan is dat deze route ruim twee keer zoveel klimmeters heeft als de hoofdroute, want die mooie uitzichten worden natuurlijk pas bereikt na een flinke klim.

Tussen Bologna en Florence klimt de route met het nodige op en af over de Apennijnen. Vrijwel direct na Florence volgt het echt Toscaanse landschap van heuvels met cipressen, olijfbomen, wijngaarden en villa’s, dat rond Siena op zijn mooist is. Ook hier gaat de route vaak heuvel op, heuvel af. De meeste fietsers vinden dit zwaarder dan af en toe één echte bergpas. Na Montalcino en de abdij van Sant’ Antimo wordt Toscane ruiger en minder toeristisch. De Monte Amiata, een uitgedoofde vulkaan beheerst het landschap geruime tijd. Ook de kratermeren Lago di Bolsena en het Lago di Bracciano herinneren aan het vulkanisme.


De route via Florence en Assisi

Deze route volgt van Ferrara tot Florence de Toscane-route, steekt dan schuin over naar de hoofdroute om die verder te volgen via Assisi naar Rome. Door deze combinatie van beide routes staat hij zowel qua landschapsschoon en mooie uitzichten als qua klimwerk tussen de beide andere routes in.


IMG_0711

Gidsen

De serie Reitsma’s Route naar Rome bestaat uit drie gidsen:
  • Deel 1: Amsterdam – Bregenz,
    ISBN 978-90-6455-5466, € 22,50
  • Deel 2: Bregenz – Florence via Verona of Venetië,
    ISBN 90-6455-4676, € 22,50
  • Deel 3: Florence – Rome via Siena of Assisi,
    plus lichte route Ferrara – Rome,
    ISBN 90-6455-417X, € 22,50
     

Website

Meer informatie vind je op de website van Hans Reitsma!