Ook benieuwd hoe de nieuwe website werkt? Lees hier meer over de werking ervan.

Buienradar Europa: klik hier

Door de Vogezen
GR5 in Nederland van Liverdun naar de Ballon d’Alsace

358 km Hoogste puntLe grand Ballon – 1.424 m

Bij Gondrexange beginnen de Vogezen: veel bos, maar wel heel fraai bos. Je komt maar zelden iemand tegen; de GR 5 doet waarvoor hij uitgezet is en loopt over de eerste echte top: de Donon. De plaatsnamen zijn meteen Duits, de bevolking spreekt het weinig meer. Na het doorkruisen van het dal van de Bruche bij Schirmeck gaat het omhoog naar het concentratiekamp bij Struthof. Voorbij Le Hohwald is de Elzas dichtbij. Een afsteker naar Mont Ste Odile is aan te raden: bijzondere heilige berg, bij mooi weer ook een schitterend uitzicht op de vlakte. Dan naar beneden naar de Elzas. Wie wil kan dan even drie dagen onder in de vlakte blijven lopen tussen de wijngaarden, de GR5 wil meteen weer omhoog. Dat gaat in elk geval na Ribeauvillé, dan gaat het langs zichtbare resten van stellingen uit de Eerst Wereldoorlog richting van de route des Crètes. Boven twee dagen over de kam aan de oostkant. Dit hele stuk van de Vogezen is druk op feestdagen en midden in de zomer. Bijzondere flora: veen bovenop de berg. De route steekt omlaag naar Metzeral, dan weer omhoog naar de kam. Nu volgt de klim naar het één na hoogste punt tot Rome, de Grand Ballon. Afdalen naar Thann en weer omhoog naar de kam richting Ballon d’Alsace. Dit zijn vrij zware trajecten langs smalle paden. Vanaf de Ballon zie je Belfort in de vlakte. De weg om Belfort gaat langs een aantal meren, en door wat minder interessante trajecten om een grote stad met veel auto-industrie. Lopend door het Fort de Salbert is dat nog beter te zien. (Belfort heeft in de Frans-Duitse oorlog van 1872 een bijzondere rol gespeeld en hoort niet bij de Elzas). Na een flinke rondweg bereik je het einde van het Territoire de Belfort en kom je ongemerkt net voor Nommay in de Jura.

Een alternatief is om in Mont Ste Odile de pelgrimsroute richting Santiago door de Elzas verder te volgen; dan blijf je in het Rijndal.

Gidsen en kaarten

Wandelgids 502 GR5 – GR53 Traversée du Massif des Vosges – Vogezen | FFRP (ISBN 9782751407567)

Wandelgids The GR5 Trail Vosges and Jura | Cicerone (ISBN 9781852848125)

Schirmeck to Lac Léman and the GR53

Wandelgids GR5 Noord-Vogezen | De Wandelende Cartograaf(ISBN 0429916507968) traject Vic-sur-Seille – Ribeauvillé

Route door de Elzas:  http://www.saint-jacques-alsace.org/le-chemin/.