Midden route: Via degli Abati

177 km dagen
 Hoogste punt Monte Molinatico 1524 meter
 Totaal stijgen / dalen 7471 6505

In Pavia kan je je nog even bedenken. Trek je de klimschoenen aan en stap je over op de Via Francigena, die het hier rustig aan doet. Of wandel je langs de Via degli Abati richting Pontremoli, waar je nogmaals de keuze zal hebben tussen de Via Francigena en de Apennijnenkam tussen Emilia Romginia en Toscane. Dit is een stevige wandeling, langs een aantal mooie Italiaanse stadjes. Bobbio halverwege de route heeft een beroemd klooster, dat model stond voor het klooster in “De Naam van de Roos” van Umberto Eco. Een derde optie is de E1 blijven volgen; die maakt een grote bocht westwaarts tot hij nabij de Passo della Cisa terug op de midden route komt.

Om over te gaan van de Via Degli Abati naar het GEA pad kan je even ten zuiden van Borgo Val di Taro in La Banca langs de strade provenciale SP39 naar de Passo del Brattello lopen; daar kruis je de E1 die naar de Passo della Cisa gaat. Over 6 km stijg je hier 500 meter. Het alternatief is door te lopen op de Via degli Abati tot het kruispunt van de Via Antichi Passi en de Sentiero ’00’ en daar naar de Passo della Cisa te lopen. Op de Passo della Cisa heb je de keuze richting Assisi te gaan langs de GEA of op de Via Francigena verder te trekken.

Gidsen, kaarten en GPS-spoor

Gids

Guida alla Via degli Abati e del Volto Santo, Niccolò e Luciano Mazzucco, Guido Mori ISBN: 9788861894143
Via de site www.viadegliabati.com/ kan een overzichtskaart besteld worden en het GPS spoor gedownload worden.

Verslagen

Uit het verslag van Wout Pijnappel:
Voor degenen die door de Apennijnen willen lopen: wandelstokken zijn zeer aan te bevelen en dat geldt ook voor B-wandelschoenen. Regelmatig is het erg steil, zeker met een rugzak en de wandelpaden zijn van rotsstenen. Goede zolen zijn nodig. Ook is het nodig voldoende eten en drinken mee te nemen. In vele dorpen en gehuchten is niets, dus ook geen bar, waar je normaal wel wat kan eten en drinken.”

Meer lees je op zijn blog: woutinnepal.wordpress.com/

Overnachten

Raadpleeg de site www.viadegliabati.com/dove-dormire voor het traject pavia bobbio en het traject bobbio pontremoli.