Toestand bergpassen: klik hier

Wind, Sneeuw, ...: klik hier

Advies onweer: klik hier

NB53 “De hemel onder onze voeten”

“De hemel onder onze voeten” van Arie Haasnoot

Recensie door Leo Baeten

“Heaven is under our feet as well as over our heads” lazen Arie Haasnoot en zijn partner Johanna Jacobs tijdens hun voetreis van Canterbury naar Rome op een bord langs de weg. Deze tekst van de Amerikaanse filosoof en essayist Henri David Thoreau (1817-1862) sprak hen aan, omdat zij het als een voorrecht ervoeren door schitterende gebieden te mogen wandelen en “de hemel” onder hun voeten te laten voorbijglijden. Johanna en Arie deelden deze mooie ervaringen door middel van blogs met virtuele geïnteresseerden. Met de uitspraak van Thoreau als titel zijn die blogs nu in boekvorm gepubliceerd.

Arie Haasnoot en Johanna Jacobs zijn jonge pensionado’s die wekelijks een eendaagse wandeling maken en hun vakanties besteden aan meerdaagse wandeltochten. Met de voettocht van Canterbury naar Rome in 2018 ging een droom in vervulling. Zij wilden genieten van cultuur en landschap en keken uit naar ontmoetingen met medepelgrims. Pelgrimeren betekende voor hen ook een spirituele ervaring, in contact komen met Schepping en Schepper.

Johanna en Arie volgden de Via Francigena, de pelgrimsroute die het spoor volgt van Sigeric, de aartsbisschop van Canterbury, die in de tiende eeuw naar Rome liep. Zij gebruikten de wandelboekjes van Ben Teunissen én de digitale versie op de telefoon. Johanna en Arie dachten dat ze met deze hulpmiddelen niet fout konden lopen, maar de werkelijkheid was toch anders. Zoals vrijwel alle pelgrims volgden zij dikwijls het “pad van verdwalen”. Eén keer weken zij doelbewust van de route af. Na de oversteek over Het Kanaal maakten zij vanuit Dover een omweg over Wissant. In de tijd van Sigeric bestond Dover niet en de aartsbisschop voer vanuit deze plaats naar zijn geboorteland terug.

De voetafdruk van Sigeric

In het boeiend geschreven reisverslag wordt de lezer meegenomen op de voettocht van het koppel. Alle aspecten van het pelgrimsbestaan passeren de revue: genieten van de natuur, bezichtigen van culturele en historische zaken, ontmoetingen met medepelgrims, vermoeidheid, pijntjes en lichamelijke ongemakken. Johanna en Arie zijn bepaald geen digibeten en maakten dankbaar gebruik van de moderne communicatiemiddelen om met medepelgrims te communiceren, de weg te zoeken of een overnachting te boeken. Dat ging niet altijd perfect, maar zij wisten zich te redden. Interessant zijn vooral de beschrijvingen van ontmoetingen met kleurrijke mensen. Zo worden op de plaats waar Sigeric indertijd de Po overstak de pelgrims nu de rivier overgezet door ene Danielo Parisi, die zijn levensvervulling heeft gemaakt van Sigeric. Na de oversteek kwam de gemoedelijke Danielo in zijn element. “Cultura” riep hij terwijl hij een aanwijsstok pakte en bij een beeldje van Sigeric het verhaal van de grondlegger van de Via Francigena vertelde. Johanna en Arie waren de enige niet-Italianen onder zijn toehoorders en Danielo vroeg daarom geregeld aan hen: “Olandesi capito?”. Braaf antwoorden zij “si” en veinsden het verhaal te begrijpen. Toen Danielo beweerde dat een voetafdruk op een steen van Sigeric was wisten de “olandesi” tot grote hilariteit van de andere wandelaars hun ongeloof tot uitdrukking te brengen door met gebarentaal duidelijk te maken dat de voetafdruk vermoedelijk van Danielo was.

Hand in hand voor de Sint-Pieter

Na ruim drie maanden stappen kwamen Johanna en Arie in Rome aan. Hand in hand liepen ze het plein voor de Sint-Pieter op en Arie bekent openhartig dat hij het niet droog hield. Ze hadden diep moeten gaan om het einddoel te bereiken en juist daardoor was de voldoening groot.

“De hemel onder onze voeten” houdt de aandacht van de lezer vast door de snelle opeenvolging van gebeurtenissen. Een minpuntje is dat informatie soms onvolledig is. Zo wordt tijdens een rondleiding door de kathedraal van Reims verteld dat de duif een bijzondere betekenis heeft gehad in de historie van het bouwwerk. De lezer moet maar gissen wat die betekenis dan wel geweest mag zijn. Ook is het jammer dat Johanna en Arie slechts tussen de regels door summier over zichzelf vertellen. De lezer moet toch weten met wie hij “meeloopt”. Dat alles neemt niet weg dat “De hemel onder onze voeten” een boeiend boek is voor lezers die geïnteresseerd zijn in de pelgrimstocht naar Rome.

De hemel onder onze voeten, Arie Haasnoot, uitgeverij Cairn Consulting, ISBN 9789463458498, Eur 19,95